Duben 2022



  • po
    21

    ZAVŘENO

  • út
    22

    19.00
    100 Kč

    Sestav se svými přáteli až 8členný tým a přijď si užít kvíz do Carpe Diem! Čeká vás celkem 57 otázek na všeobecný přehled, souboje proti dalším týmům i z jiných podniků!

    PŘIHLAŠOVÁK NAJDEŠ V TÉTO UDÁLOSTI V ODDÍLU DISKUZE

  • st
    23

    19.30
    dobrovolné
    Bechy se po náhlé a tragické ztrátě svého hudebního parťáka Feeho vrací na pódia – s písněmi, které nesou otisk minulosti, ale i s novou tvorbou, ve které se vypořádává s různými životními událostmi. Koncert je poctou sedmi letům společného hudebního putování dua Bechy & Fee a zároveň odvážným vykročením vpřed. Přijďte si poslechnout písně, které promlouvají tam, kde slova nestačí.

    zpěv – Kateřina Becherová
    kytara – Pavel Frýbert
    backvokály – Lucie Novotná
     

     


  • 25

    KLUB ZADÁN

  • so
    26

    20.00
    180 Kč

    Želé Royal / ParáDADADA

    Večery smělých her Společnosti Filtré a Divadla Tichá pošta

  • ne
    27

    ZAVŘENO

  • po
    28

    Jana P.S. a Monopól

    Jana P.S.
    Jana P.S. je pražská folk-country-bluesrocková kapela frontmanky Jany Perníkové Soukupové, s kořeny v kapelách InCheckGP, Pětník a Exfanta, která vnikla při natáčení debutové sólové desky Ode zdi ke zdi. (AVIK 2023) Jde o fúzi vokální hudby, bluesového feelingu a countryrockového soundu. Repertoár tvoří písně převzaté (Imelda May, The Band Perry, Johny Cash, Aretha Franklin, Eagles) a autorské (Zdeněk Vřešťál, Jarda Hnízdil, Dušan Vainer, Jiří „Šlupka“ Svěrák, Luboš Lauterbach) s českými texty Davida Konopáče.

    Monopól
    Brněnská kapela z Brna, která hraje od roku 2017. Jim sbírá šuplíkové kusy z  doby písničkářské, upravuje a dopisuje další, aby se vydal vstříc novým zážitkům. K němu se přidává basák Šimi a promptně reaguje a přináší svůj pětkový fretless a vlastní basový styl, mandolíňák Lipo. Později se přidává Luca, která se staví k mikrofonu, Při nahrávání ve studiu je jako host Tom, který se svým dobrem dobarvuje zvuk kapely. Po nějaké době se stává stálým členem. Hrají folk, trampskou muziku a blues s přesahem do dalších žánrů.

    Obě kapely se zůčastnili písničkové soutěže Notování 2024. Zatím co JAna P.S. vyhrála u diváků Monopól si získal hlasy Rady Notování.

  • út
    29

    19.00
    100 Kč

    Sestav se svými přáteli až 8členný tým a přijď si užít kvíz do Carpe Diem! Čeká vás celkem 57 otázek na všeobecný přehled, souboje proti dalším týmům i z jiných podniků!

    PŘIHLAŠOVÁK NAJDEŠ V TÉTO UDÁLOSTI V ODDÍLU DISKUZE

  • st
    30

    20.00
    100 Kč

    Trio Krabat

    Občasné uskupení, které hraje výhradně pro radost. Jmenujeme se Krabat (přesněji Občasné trio Krabat), hrajeme autorskou tvorbu Jaroslava Tulky nesenou povýtce akustickými nástroji a inspirovanou středověkem a etnickou - zejména keltskou a slovenskou - hudbou. V sobotu ovšem nebude hrát trio ale pouze duo, neboť věc pojímáme jako rozloučení s předčasně zesnulým členem tria (a dalšího milionu uskupení) Janem Linhartem.



AKTUÁLNÍ VÝSTAVA



Historie

S trochou představivosti lze počátek Klubu Carpe Diem umístit už někam do počátku minulého století. Tehdy totiž jistý pan Materna začal v zahradní kůlně v Dělnické ulici vařit, míchat, zkoumat a pak i vyrábět různé druhy barev a laků. Dá se předpokládat, že byl ve svém snažení úspěšný, protože na jeho činnost navázal i jeho syn Viktor, který o několik let později založil v Hostivaři dodnes známou firmu BARVY-LAKY, a zároveň pro své zaměstnance postavil v Jičínské ulici nový moderní dům. Brzy však umírá a vedení závodu se ujímá jeho teprve osmnáctiletá dcera Zdenka, později provdaná Wagnerová.Carpe Diem Továrna se pod jejím vedením úspěšně rozvíjí, pak ale přichází rok 1948. Podnik je znárodněn a o rok později jsou manželé Wagnerovi zadrženi u Domažlic s třemi dcerami při pokusu o přechod hranic. Místo do svobodného světa putovali za mříže a dcery do sirotčince. V srpnu 1968 emigruje celá rodina do Švýcarska. Po sametové revoluci podává paní Zdenka Wagnerová žádost o restituci majetku, mezi jinými i o činžovní dům v Jičínské ulici č. 4. Brzy však umírá a dědictví přebírá její nejstarší dcera Helena Jirounková. Dům po dlouholeté péči OPBH potřebuje opravy bytů, fasády, výměnu topení, oken i výtahu. Nakonec dochází i na sklepní prostory, ve kterých se po léta proháněly jen myši a potkani.

„Dědeček Materna by si tady asi zařídil laboratoř, jenže to by mě asi moc nebavilo,“ uvažovala Helena. A pak si vzpomněla na babičku Finu Maternovou, známou akademickou malířku. „Ta by zde zřídila galerii,“ prohlásila a hned nato se začalo budovat. Vážným problémem však byla spodní voda, která neustále zaplňovala hlubokou betonovou jámu, která ve sklepě zbyla po vybourání kotle ústředního topení. „A co bazén?“ napadlo jí. Do plánů tedy přibyl i bazén. A pak malá tělocvična. A bar. Výstavba trvala téměř dva roky a stála plno peněz. Galerii, kavárnu, bar, bazén i malou tělocvičnu se nakonec podařilo vybudovat. Zbývalo už jen uvést to vše do provozu.

S galerií hned v zárodku pomohl známý curyšský galerista Oskar Krause a jeho žena Alice. A oni to byli, kteří doporučili název CARPE DIEM. Výstavní akce pak zdárně rozjela Hanička Marcínková, za barem v té době stály všemi muži obdivované barmanky Zuzka a Dáda a kolem Klubu se vytvořila skupina nadšených podporovatelů, v jejichž čele stál nezapomenutelný Pavel Melounek. Desítky skvělých českých umělců pak dokázal přivést kurátor většiny pozdějších výstav Petr Johanus. O hudební program se po dlouhou dobu staral Marek Brodský a bazén zaplnily maminky se svými batolaty pod odborným dohledem Jany Vydrové. Za mnohé vděčíme také pozdějšímu nájemci Janu Lacinovi.

Dle Wikipedie bylo rčení Carpe diem quam minimum credula postero poprvé použito římským básníkem Horatiem v první knize sbírky Ódy (Carmina). Nikdy se prý nemá umísťovat na hroby a nikdy se nesmí dávat na hodiny. Bylo by to neetické a hanebné. V překladu zní: Užij dne a nic nevěř budoucnosti, nebo také Užívej si a na zítřek nedbej. Český egyptolog Zbyněk Žába se domníval, že rčení může mít staroegyptský původ. Podle jeho názoru vychází z významově blízkého literárního žánru dnes označovaného jako Písně harfeníků, hojně rozšířeného v řecko-římské době.

Pro název klubu byla použita jen první část, ta druhá totiž tak trochu nabádá k nezodpovědnosti. Vzhledem k otevíracím hodinám, hodil by se ale možná i název Carpe Noctem.


Carpe Diem


Carpe Diem